امروز:

جمعه, ۰۱ تیر ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراکز توزیع کودهای کشاورزی در استان بوشهر افزایش یافت

مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: ۴۳ کارگزاری درسطح شهرستانهای استان کار توزیع کود را انجام می‌دهند که این رقم در دهه اخیر ۲۸ کارگزاری بوده است.

خسرو عمرانی اظهار کرد: توزیع کود یارانه‌ای می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای حمایت از کشاورزان و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: این اقدام می‌تواند به بهبود عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری آنها کمک کند و هزینه‌های خرید کود را کاهش دهند و بتوانند بهترین تولیدات را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سامانه پایش کودی به سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی متصل است، عنوان کرد: سهمیه کود از طریق این سامانه به صورت کاملاً شفاف و بر اساس راست آزمایی اطلاعات کشاورزان و برای جلوگیری از هر گونه مغایرت احتمالی انجام می‌گیرد.

عمرانی افزود: اعطای کود به کشاورزان به عنوان یک یارانه مؤثری برای حمایت از تولید کشاورزی و افزایش بهره وری در زمینه کشاورزی محسوب می‌شود و در تأمین کود به کشاورزان، کشاورزان تنها یک سوم از هزینه کود را پرداخت کرده و دوسوم آن از طریق تأمین یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

افزایش تولید داخلی کود

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ در حالی که قیمت فروش آن به کشاورز ۱۹۵ هزار تومان تمام می‌شود تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه باید به سمت افزایش تولید داخلی کود حرکت کنیم گفت: بیش از ۹۰ درصد کودهای شیمیایی تولید داخلی است و کمتر از ۱۰ درصد از محل واردات تأمین می‌شود.

عمرانی بیان کرد: ۴۳ کارگزاری در سطح شهرستان‌های استان کار توزیع کود را انجام می‌دهند که این رقم در دهه اخیر ۲۸ کارگزاری بوده است.

وی افزود: آزمون‌خاک با حداقل هزینه برای کشاورزان و باغداران عزیز انجام می‌گیرد و به کشاورزان توصیه می‌شود با انجام آزمون خاک و برگ، از وضعیت خاک خود مطلع شوند و بر اساس آن نسبت به تهیه کودهای پایه مانند فسفاته، ازته و پتاسه اقدام کنند، تغییر در بسته بندی کودهای یارانه ای از ۵۰ کیلوگرم به ۲۵ کیلوگرم با هدف مصرف بهینه و رضایت مندی کشاورزان انجام می‌گیرد.

تغذیه متعادل محصولات

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در خصوص تغذیه متعادل محصولات با انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه و سایر کودهای کشاورزی گفت: مهمترین نتایج حاصل از مصرف بهینه کودهای کشاورزی عبارتند از افزایش کمی و کیفی تولید محصولات، مدیریت تنش‌های محیطی و ارتقای سلامت جامعه است.

وی افزود: همه کودهای شیمیایی این شرکت قبل از توزیع از نظر کیفی نمونه برداری شده و در صورت تأیید کیفیت توزیع شده در غیر این صورت عودت داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: با افزایش سهمیه ابلاغی انواع کودهای کشاورزی یارانه ای برای این استان در سال زراعی جدید بیش از ۳۸ هزار تن تعیین شده است تا بتوان سهم این استان را نسبت به برنامه کشوری از ۶ درصد به ۸ درصد افزایش داد.

عمرانی گفت: این شرکت با برنامه توزیع ۱۰ نوع کود یارانه ای و ۵۴ نوع کود غیر یارانه ای در نظر دارد شرایط آب و خاک را برای استفاده از انواع کودهای کشاورزی یارانه ای به همراه آلی، زیستی و سبز به روش صحیح و مطابق نیازهای واقعی محصول فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *