امروز:

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آغاز گرده‌افشانی نخیلات در شهرستان دشتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: عملیات گرده‌افشانی و باروری درختان نخل در شهرستان دشتی معمولا در نیمه اول اسفندماه شروع می‌شود.

احمد ایزدی اظهار داشت: گرده ‌افشانی خرما از مهم‌ترین فعالیت‌های تخصصی برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی بوده و نقش مهمی در افزایش تولید و کیفیت محصول خرما دارد.

وی افزود: در حال حاضر گرده‌افشانی نخیلات به صورت سنتی و دستی و معمولا به شکل گذاشتن خوشه گل نَر در گل آذین ماده صورت می‌پذیرد تا درخت بارور شود و توصیه می‌شود در ساعاتی از روز که دمای هوا بالاتر است و ساعات گرم روز و ساعاتی که وزش باد شدید وجود ندارد، عملیات گرده افشانی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی بیان کرد: درختان نخل در دشتی معمولا از اواخر بهمن ماه شروع به گل‌دهی کرده و عملیات گرده‌افشانی و باروری درختان نخل معمولا در نیمه اول اسفندماه شروع می‌شود.

ایزدی ابراز داشت: گرده‌افشانی عملیات بسیار مهمی است که توسط افرادی مسلط به عملیات گرده‌افشانی و ماهر باید صورت پذیرد و رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان نیز از مواردی است که باید توسط کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: توصیه می‌شود در روزهایی که احتمال بارندگی وجود دارد، گرده‌افشانی انجام نشده و به روز دیگری موکول شود، چون بعضا عمل گرده‌افشانی موفق نخواهد بود و ممکن است باغدار مجبور به تکرار عملیات شود.

ایزدی افزود : در راستای پیشگیری از انتقال احتمالی برخی آفات و بیماری‌ها در باغات توصیه می‌شود که کارگران و افرادی که قصد انجام خدمات در باغ را دارند از البسه ویژه آن باغ استفاده کرده و ابزار و ادوات عمومی استفاده نشده و ابزار و ادوات ویژه و انحصاری آن باغ استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی عنوان کرد: از ارقام مهم و مرغوب نخیلات شهرستان دشتی می‌توان به شکر، گنتار، کبکاب و زاهدی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *