امروز:

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دومین تور رسانه ای امور اراضی استان بوشهر برگزار گردید

مدیر امور اراضی استان بوشهر از برگزاری دومین تور رسانه ای در خصوص عملکرد و وظایف به ویژه در حوزه رفع تداخلات در شهرستان دیلم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور اراضی استان بوشهر، احمد مشایخی گفت: دومین تور رسانه ای مدیریت امور اراضی در خصوص عملکرد و وظایف به ویژه در حوزه رفع تداخلات در شهرستان دیلم برگزار شد.
مشایخی اظهار داشت: در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور در شهرستان دیلم ۳۰ پلاک با مساحت ۴۱ هزار و ۷۹۲ هکتار غیر ملی تثبیت شده تعیین تکلیف و رفع تداخل شده است. همچنین تثبیت ۱۳۴ هزار و ۷۵۳ هکتار اراضی ملی را در پی داشته است.
وی ادامه داد: با اجرای رفع تداخلات در این شهرستان شش هزار و ۷۳۵ هکتار از لایه های تداخلی مقرات موازی ملی و امور اراضی رفع تداخل شده است که این مهم بسیار موثر در کاهش تشکیل پرونده های اشخاص در مراجع قضائی می باشد و اشخاص برای تثبیت مالکیت خود می توانند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان برای صدور سند تک برگ و هویت بخشیدن به اراضی تحت مالکیت خود پرونده تشکیل دهند.
مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: خوشبختانه در حوزه شهرستان دیلم به عنوان اولین شهرستان تمام پلاک های دارای تداخل به جز یکی از پلاک ها که دارای اراضی ساحلی است، تداخل بین اراضی دولت و کشاورزان به سرانجام رسیده است و در راستای صدور اسناد تک برگ با اصلاح سوابق و نقشه ها اقدمات لازم در حال انجام می باشد که تاکنون در این شهرستان برای ۱۵۸ قطعه به مساحت هفت هزار و ۳۰۵ هکتار سند تک برگ صادر شده است که ۴۲ قطعه به مساحت دو هزار و ۳۵۲ هکتار مربوط به سال جاری می باشد.
وی همچنین با اشاره به قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی اظهار داشت: از آنجاییکه از اثرات مثبت تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی افزایش عملکرد و پتانسل اقتصادی می باشد براساس برنامه های ابلاغی به میزان هزار و ۴۰۰ هکتار در روستای بویرات شهرستان دیلم به عنوان پایلوت تجمیع و یکپارچه سازی اراضی تعیین شده است که می توان با برنامه ریزی منظم و افزایش سطح آگاهی کشاورزان و بهره برداران از مزایای تجمیع و یکپارچه سازی گام موثری در جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی که موجب تخریب اراضی و تهدیدی برای امنیت غذایی می باشد برداشت.

گزارش حفاظت از اراضی کشاورزی در دومین تور رسانه ای استان بوشهر
احمد مشایخی مدیر امور اراضی استان بوشهر با اشاره به عملکرد شهرستان دیلم در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی گفت: با رصد و پایش اراضی کشاورزی توسط واحدهای گشت شهرستان در سال جاری ۷۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت بیش از پنج هکتار شناسایی شده است.
مشایخی ادامه داد: در این شهرستان سه مورد احکام قطعی (ماده ۳) قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری اجرا شده است.
وی تعداد شناسایی در سال جاری در کلیه شهرستان های تابعه استان را ۹۰۴ مورد به مساحت ۸۳ هکتار را عنوان کرد که توسط واحدهای گشت شهرستان ها شناسایی و منجر به صدور اخطاریه شده است.
مشایخی با اشاره به اهتمام ویژه به وظیفه مهم و ذاتی در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: کاربری زمین یکی از موضوع های کلیدی اقتصاد کشاورزی است و مزایای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را فراهم می کند، امابیشتر هزینه های قابل توجهی به محیط زیست وارد میکند. افراد سودجو و فرصت طلب همواره در کمین اراضی مرغوب نشسته و با تغییر کاربری و خرد کردن اراضی، موجب خارج شدن اراضی مرغوب از چرخه تولید شده و لطمه زیانبار بر تولید محصولات کشاورزی وارد می کنند. بنابراین باید با پایش مستمر اراضی کشاورزی دست افراد سودجو را از تخریب اراضی کشاورزی مرغوب کوتاه کرد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی در جهت افزایش سطح آگاهی کشاورزان و بهره بردارن از اثرات مخرب تغییر کاربری غیرمجاز می تواند اثرات مثبتی بر کاهش محسوسی در ساخت و سازهای غیر مجاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *