امروز:

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رونمایی از پروبیوتیک مقاوم به شوری در بوشهر

در مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی از پروبیوتیک بومی مقاوم به شوری تک سل پلاس برای استفاده در آب مراکز تکثیر در مزارع پرورش میگو رونمایی شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این آئین با بیان این‌که در سبد غذایی خانوار‌ها تولیدات شیلاتی به‌ویژه میگو سهم بسیار اندکی دارد، گفت: یکی از علت‌های این موضوع چالش‌هایی است که در تولید میگو داریم.

سید مجتبی خیام نکویی افزود: براساس افق برنامه هفتم باید ۱۶۰ هزار تن میگو تولید کنیم که در زمان حاضر ۴۰ هزار تن میگو تولید می‌شود یعنی باید ۴ برابر این میزان، تولید داشته باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها در این بخش باکتری عامل از بین رفتن تولیدات شیلاتی است که برای مبارزه با این بیماری محققان موسسه تحقیقات شیلاتی کشور تولیدات پروبیوتیک داشتند که موجب افزایش ۲۰ درصدی تولیدات میگو شده و از بیماری‌ای که باعث از بین رفتن میگو‌ها می‌شود جلوگیری می‌کند و از طرفی میزان غذای مورد استفاده میگو را کاهش می‌دهد که یک مزیت است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این‌که اکنون ما قابلیت تولید مولد را داریم، اضافه کرد: در شرایطی که استان بوشهر این توانایی را دارد، به جای واردات از خارج کشور که بیماری‌هایی هم به همراه دارد، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان این دانش فنی را منتقل و انبوه‌سازی کرد.

خیام نکویی عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه این پروبیوتیک‌ها کم است و حداقل ۱۰ برابر میزانی که هزینه می‌شود عایدی دارد، بنابراین دانش‌بنیان شدن حوزه‌های شیلاتی علاوه بر افزایش بهره‌وری موجب افزایش درآمد تولیدکنندگان و کاهش هزینه تولید می‌شود.

وی از فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه تحقیقات شیلاتی در تولید بچه ماهی به ویژه سیباس آسیایی خبر داد و گفت: در صورت وجود متقاضی بخش خصوصی در استان بوشهر و سایر استان‌ها، دانش آن را به صورت غیر انحصاری و برای افزایش میزان تولید ماهی منتقل می‌کنیم که در این صورت سهم سرانه خانوار‌ها در محصولات شیلاتی حداقل ۳ تا ۴ دهم درصد افزایش می‌یابد.

خیام نکویی افزود: با توجه به ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحلی که در کشور داریم، حداقل سالانه باید ۲.۵ میلیون تن تولیدات شیلاتی که معادل ۲ درصد از کل تولیدات محصولات کشاورزی کشور است، داشته باشیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز گفت: این محصول پروبیوتیک در یک دهه اخیر به همت محققان پژوهشکده میگوی کشور به‌صورت تکاملی نسبت‌به محصول قبلی ایجاد شده که قابلیت تولید در مزارع پرورش میگو را ۲۲ درصد افزایش و ۱۴ دهم درصد مصرف غذای آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محمود بهمنی با بیان این‌که یکی از وظایف موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور انجام تحقیقات کاربردی با هدف خودکفایی و ارتقاء تولید است، اضافه کرد: میگو یکی از محصولات استراتژیک کشور است که طبق برنامه‌ریزی تا پایان برنامه هفتم باید تولید آن به ۱۶۰ هزار تن برسد.

وی گفت: با توجه به تولید میگو در سال ۱۴۰۱ که معادل ۶۰ هزار تن بوده، می‌طلبد از تاریخ انتقال ضریب نفوذ دانش فنی به بخش خصوصی و با کمک پرورش دهندگان که صف اول تولیدکنندگان کشور هستند، در آینده در تولید میگو به خودکفایی برسیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: محصول قبلی از باکتری‌های دستگاه گوارش میگو به‌دست آمده بود و محصول جدید از باکتری‌های موجود در رسوبات کف استخر‌ها تهیه و به آب اضافه می‌شود و قادر است کیفیت محصول را به ۱.۷ دهم برابر محصول قبلی ارتقا دهد.

بهمنی عنوان کرد: محصول قبلی موجب افزایش ۱۲ درصدی تولید می‌شد، اما محصول جدید تا ۲۲ درصد افزایش تولید دارد و با توجه به مهم بودن کاهش هزینه‌های تولید، این محصول میزان مصرف غذا را از ۱۲ صدم درصد به ۱۴ صدم درصد می‌رساند که روند مطلوب‌تری دارد.

وی گفت: این محصول در زمان حاضر به تولید نیمه صنعتی رسیده و در آینده نزدیک به تولید صنعتی نیز خواهد رسید و کشور نیز ظرفیت خودکفایی در این محصول را دارد.

بهمنی یادآور شد: دانش فنی این محصول مربوط به استان بوشهر است که مطالعات آن علاوه بر بوشهر در سیستان و بلوچستان هم آزمایش و نتایج مطلوب حاصل شده است.

رئیس بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز گفت: شروع این کار از سال ۱۳۸۹ بود و اولین محصول با با عنوان تک‌سل برای افزودن در خوراک آبزیان وارد کشور شد و در سال ۱۳۹۶ که دریافت مجوز از سازمان دامپزشکی صورت گرفت، براساس درخواستی که از بخش خصوصی داشتیم، تولید پروبیوتیک برای آب را در دستور کار قرار دادیم.

مریم میربخش افزود: پروبیوتیک برای آب ترکیب جدید دارد که برای استفاده در مزارع پرورش میگو به ویژه مراکز تکثیر و بیماری هایی، چون ahpnd یا بیماری نکروز حاد کبدی پانکراس که اکنون در مزارع شایع است انتخاب مناسبی برای کاهش باکتری‌هاست.

وی اظهار کرد: به‌قطع وقتی جای استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل بیماری‌ها از مواد دوست‌دار محیط‌زیست، چون باکتری‌های بومی که مقاوم به شوری هستند و از محیط‌زیست میگو جداسازی شده‌اند استفاده کنیم، میگوی سالم‌تری وارد بازار شده و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

رئیس بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: براساس آمار در سال ۱۳۹۶، ۳۰ تن پروبیوتیک به کشور وارد شد که در حوزه پزشکی، دام، طیور، آبزیان و کشاورزی استفاده می‌شود.

میربخش اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ میزان واردات پروبیوتیک کاهش یافت و آن زمان بر روی سویه اول کار می‌کردیم که ۶ تن پروبیوتیک تولید کردیم که یک پنجم واردات آن دوره را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *