امروز:

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرواربندی ۳ میلیون راس دام در طرح تولید قراردادی گوشت دام سبک عشایر

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران از اجرایی شدن طرح تولید قراردادی گوشت دام سبک عشایر خبر داد و گفت: در این طرح سال ۱۴۰۳ بیش از ۳ میلیون راس دام پرواربندی می‌شوند.

مهدی میزبان با اشاره به نقش مهم عشایر در تامین مواد پروتئینی جامعه از جمله گوشت قرمز، اظهار داشت: جامعه عشایری ۱.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و جز مولدترین نیروهای جامعه محسوب می‌شوند.

وی تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز و مواد پروتئینی از جامعه عشایری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: جامعه عشایری علاوه بر تولید گوشت قرمز ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و بخشی از گیاهان دارویی تولید می‌کنند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران بیشترین آسیب‌پذیری عشایر را در بخش خشکسالی دانست و خاطرنشان کرد: خشکسالی در ۲ دهه گذشته در کشور حکمفرما است و بر اثر آن منابع آبی، چشمه‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌ها کاهش یافته است و هر سال پدیده خشکسالی تشدید می‌شود.

میزبان، یکی از خدمات اصلی سازمان امور عشایر را تامین آب شرب عنوان کرد و گفت: با وجود سخت و پیچیده بودن این کار، اما سازمان امور عشایر ایران به‌صورت شبانه‌روزی آب مور نیاز جامعه عشایری و دام آنها را تامین می‌کند.

وی مسیر دسترسی را از دیگر مشکلات جامعه عشایر دانست و گفت: مسیرهای تردد عشایر و ایل راه‌ها در بارش باران تخریب می‌شوند و همواره نیاز به مرمت، بازسازی و نگهداری دارند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران نوسانات قیمت دام را یکی دیگر از مشکلات عشایر دانست و تصریح کرد: قیمت‌گذاری دام زنده متناسب با هزینه تولید و پرواربندی آن نیست و در این شرایط عشایر آسیب می‌بینند.

میزبان، از اجرایی شدن طرح‌های گردشگری و توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی تحت پوشش عشایر خبر داد و بیان کرد: توسعه طرح‌های گردشگری و کشت گیاهان دارویی در اراضی تحت پوشش جامعه عشایری از برنامه‌های سازمان امور عشایر است.

وی با تاکید بر خارج شدن دامداری عشایر از حالت سنتی از اجرایی شدن طرح پرواربندی، به‌گزینی، تغذیه دام با کنسانتره و خوراک ترکیبی در مناطق عشایری کشور خبر داد و اضافه کرد: طرح تولید قراردادی گوشت دام سبک عشایر برای خودکفایی کشور در تامین گوشت دام سبک در دست اجرا است.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: در اجرا این طرح و در راستای سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، برای تنظیم بازار گوشت در کشور، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳ میلیون راس دام پرواربندی می‌شوند.

میزبان، با بیان اینکه طرح قراردادی از ۲ ماه پیش آغاز شده است ادامه داد: پس از تحویل علوفه به دامداران عشایری و پروار دام هزینه تامین علوفه پس از فروش دام به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در اجرایی شدن طرح تولید قراردادی گوشت قرمز از سوی عشایر برای نیمه اول تولید یک میلیون و نیمه دوم سال پروار ۲ میلیون راس دام سبک تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *